Het is weer tijd voor de zorgverzekering!

 

Halverwege november is het elk jaar zo ver, dan worden de nieuwe zorgpremies voor het jaar erna bekend gemaakt. Hier in huis kijken we daar altijd naar uit (heel sneu, ik weet het!), want dat betekent dat we kunnen gaan rekenen waar we het goedkoopste uit zijn. En daar wordt mevrouw PennySmart natuurlijk blij van 😊.


Vergelijken
Dat afsluiten, doen we natuurlijk niet zomaar. Ten eerste ga ik op verschillende vergelijkingssites op zoek naar de beste optie. Sommige vergelijkingssites, zoals Independer of Zorgkiezer, geven je een extraatje als je via hun afsluit. Dat kunnen dingen zijn als een extra verzekering, een tandenborstel, dat soort dingen. Daarnaast zijn er ook cashback sites waarbij je een bepaald bedrag terugkrijgt, als je via hun de zorgverzekering afsluit. Dus voordat ik begin met vergelijken, ga ik eerst op zoek naar de meeste gunstige manier van afsluiten. Het kan ook dubbelop gaan: dat je bijvoorbeeld via een cashback-site naar een vergelijkingssite gaat. Vorig jaar heb ik zo via Euroclix bij Independer een zorgverzekering afgesloten. Daar kreeg ik 450 Clix voor en via Independer een gratis tandongevallen-verzekering. Dat telt toch mooi op!

 

De inhoud van de verzekering

De inhoud die wij kiezen voor onze zorgverzekering is eigenlijk heel simpel. We hebben een basisverzekering en de afgelopen jaren had ik nog 6x fysiotherapie in mijn pakket. Maar ik ben niet één keer naar de fysio geweest, dus die kan er weer uit. Tandarts-verzekering doen we niet, want we gaan hooguit eens per anderhalf jaar naar de tandarts en ik heb in mijn 30+ jaren hier op aarde nog nooit ook maar een gaatje gehad. Blijkbaar heb ik goede genen. Maar hiervoor verzekeren kan voor ons dus niet uit. Ook aanvullende verzekeringen kunnen niet uit. Als we weten dat er een geplande ingreep moet komen, die alleen gedekt wordt door een aanvullende verzekering (denk aan een sterilisatie of een nieuwe bril), dan gaan we rekenen of het uit kan. Wat betalen we aan premie en wat krijgen we terug voor die ingreep van de verzekering? Als het uit kan, sluiten we de verzekering af. Zo niet, dan houden we het bij de basisverzekering.

 

Eigen risico
Als ik dan eenmaal heb gekeken via welke route ik de verzekering ga afsluiten en welke inhoud ik wil in mijn verzekering, ga ik mijn gegevens invullen. Zelf kies ik altijd voor het hoogste eigen risico van €885,-, voor zowel mijzelf als mijn man. De reden daarvoor is dat we in de afgelopen 10 jaar nog nooit over de €385,- aan zorgkosten zijn gekomen. En mocht dat wel een keer gebeuren, dan hebben we het spaargeld wel om de kosten te betalen. Ondertussen scheelt het ons wel per persoon zo’n €300,- per jaar aan premie. Mochten we dus onverhoopt wel een keer die €885,- moeten betalen, dan is het verschil eigenlijk maar €200,-. Mocht jij nou ook overwegen om je eigen risico te verhogen, maak dan altijd even een berekening op basis van de zorgkosten die je de afgelopen jaren hebt gemaakt. En bedenk voor jezelf of jij het zou kunnen betalen, die €885,-.

 

Betaalperiode
Jarenlang heb ik mijn premie per maand betaald. Ook omdat ik me nooit heb verdiept in dat het anders kan. Maar afgelopen jaar heb ik ervoor gekozen om in 1x de hele jaarpremie te voldoen. In dit geval alleen voor mezelf: de premie van mijn man betaalden we nog wel per maand. Kiezen voor jaarbetaling in plaats van maandbetaling scheelt niet veel, hooguit eens €25,-, maar het gaat mij vooral om het gevoel. Het gevoel dat je elke maand steeds wat meer geld overhoudt. Dat je niet elke maand vastzit aan het betalen van de zorgverzekering. Dit jaar hebben we af en toe wat geld opzij gezet, waardoor we nu de premie van zowel mijzelf als mijn man in 1x kunnen betalen voor het jaar. Ik had gegokt op dat ik zo’n €2400,- nodig zou hebben, dus dat heb ik gespaard. Nu blijkt dat we met €2200,- ook al een heel eind komen. Die €200,- die overblijft hebben we dan alvast apart staan voor eventuele zorgkosten dit jaar. Of voor het opbouwen van de premie van volgend jaar. Maar daarvoor geldt: dit doen we alleen als het ons makkelijk lukt. Als we elke maand moeten nadenken over dat we ook nog ergens geld apart moeten zetten voor het volgende jaar zorgverzekering, dan doen we het volgend jaar wel in maandelijkse betalingen. Maar tot nu toe gaat het ons vrij goed af en het geld bij elkaar te sparen, dus dat houden we mooi aan.

 

En, wat wordt het?

Welke zorgverzekering het precies gaat worden, weet ik nog niet exact. Zelf neig ik naar Jaaah, de internetverzekering van ONVZ. Die premie zit op €1046,64 per persoon/per jaar en de zorgkeuze is heel erg ruim. Want dat vind ik wel belangrijk: dat ik wel naar elk ziekenhuis kan als er wat is. Zolang alle ziekenhuizen in de buurt zijn aangesloten, vind ik het prima en maakt het me weinig uit welke verzekering ik kies. Declareren hoef ik toch eigenlijk nooit en we maken zo weinig zorgkosten dat hippe dingen als een app of iets dergelijks niet zo heel veel verschil maken voor ons. Wij gaan dus eigenlijk al jaren voor een goedkope internetverzekering. En daar hebben we nog nooit spijt van gehad. Ik hoop ergens in december de verzekering af te sluiten, zodra ik heb uitgezocht hoe ik de verzekering kan afsluiten met zoveel mogelijk cashback/extraatjes. Zodra ik eruit ben, laat ik dat weten!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zo regelen wij de financiën

Stap 6: Besparen op verzekeringen

Zo hoog is onze hypotheek momenteel